National Repository of Grey Literature 5 records found  Search took 0.01 seconds. 
Dr. Schuh´s Projection Microscope and the “Daguerreotype in Practice”
Trnková, Petra
The central focus of the paper is one of three daguerreotype photomicrographs that have been preserved in Central European collections. Namely the one that is to be found today in the National Technical Museum in Prague, which has traditionally been attributed to the rector of the grammar school in Litomyšl (East Bohemia), Florus Ignatz Stašek. Attention is payed both to the technical conditions under which this image may have been created and the question of who was responsible for it, with reference to the role (which cannot be overlooked) played by one of the pioneers of photography and modern microscopy in Austria, Carl Schuh.
Transformation of cult and conceptual value in history of photography
Dotřel, Jan ; Ševčík, Miloš (advisor) ; Zuska, Vlastimil (referee)
This historical work focuses on the theory of photography. It is divided into three autonomous episodes chronologically correspond to three historical stages. These parts are connected with one genealogies of one possible reading of the photography. The first part deals with the historical circumstances and causes of the birth of photography. The second phase describes the later period of history of the Weimar Republic and photographic movement of Neue Sachlichkeit. The last part concentrates on Düsseldorf School of Photography and its current followers. These historical eras combines the aesthetic issues of cult and conceptual values, which is demonstrated on the way how read the photographic medium as a specific aesthetic phenomenon.
Konzervátorské a restaurátorské postupy pro daguerrotypii a příbuzné fotografické techniky (finální verze). Památkový postup - Npam a jeho ověření v praxi.
Borýsková, Štěpánka ; Hnulíková, Blanka ; Huňková, Anna ; Jůn, Libor ; Lesenská, Lenka ; Petrillo, Sandra M. ; Švadlena, Jan ; Vávrová, Petra
The proposed preservation procedure Conservation and Restoration procedures for daguerreotype and related photographic techniques originated as a research activity carried out under the NAKI programme of the Ministry of Culture of the Czech Republic at the FAMU Department of Photography. Its fundamental principles and results have been examined within the framework of the MA studies of the separate field, the Photography Restoration, at the abovementioned Department. The procedure has been designed for professional conservators and restorers who are actively involved in the area of protection and preservation of photographic materials. This particular case concerned primarily the oldest photographic technique with a practical use – the daguerreotype – and some derived photographic techniques, such as ambrotype, ferrotype and others with similar problems regarding adjustment and framing methods, etc. Many of the presented practices and recommendations acquired more general character and should be applied in a broader frame of the photographic material preservation, and consequently contribute to more efficient care of the cultural heritage of the Czech Republic. The preservation procedure as a theoretical foundation is well applicable for custodians and curators of respective art collections and archival funds, and in addition – due to its origins within the university education – its didactic role is also significant. Together with a parallel research of other certified methodologies, it presents the most comprehensive methodological tool for the protection and preservation of the daguerreotype pictures in the contemporary Czech environment, including the application of the latest experience from abroad.
Fulltext: Download fulltextPDF; Download fulltextPDF
Metodika korektní fotografické reprodukce daguerrotypických obrazů s vlastním zkonstruovaným prototypem reprodukčního zařízení
Bárta, Jaroslav
Obsahem metodiky je praktické použití navrženého reprodukčního zařízení – DaguerroBoxu s příklady korektního užití, aby byl získán co nejvěrnější fotografický obraz z konkrétní daguerrotypie. Postup je podrobně popsán a je demonstrováno jeho využití v běžných podmínkách. Jako optimální řešení se ukázalo fotografování s mobilním osvětlovacím zařízením, které splňuje všechny požadavky (mj. neohrožuje podstatu fotografovaného předmětu a poskytuje kvalitní obrazovou reprodukci), a to za využití současných technologických možností fotografického záznamu. Ukázky práce s prvním provizorním osvětlovacím zařízením a vyhodnocení výsledků jsou výsledným výstupem první fáze. Závěrečným výstupem druhé fáze je návrh konstrukce a pořízení prototypu originálního osvětlovacího zařízení určeného k certifikaci a výrobě.
Fulltext: Download fulltextPDF
Metodika revitalizace daguerrotypického procesu
Švadlena, Jan ; Vávrová, Petra
Daguerrotypie je nejstarší prakticky používaný fotografický proces. Z hlediska lidského poznání šlo o významný objev – jednalo se o první zobrazovací metodu založenou na zachycení obrazu předmětu přímo působením světla. Daguerrotypie tak ovlivnila lidskou společnost nejen z hlediska uměleckého, ale také vědeckého a spustila rychlý rozvoj fotografických postupů, materiálů i celého nového oboru. Z toho důvodu lze v depozitářích po celém světě nalézt množství historicky, umělecky i společensky cenných daguerrotypických památek. Pro zajištění kvalitní ochrany daguerrotypií je nutné volit dostatečně prověřené a bezpečné konzervátorské a restaurátorské postupy. Ověření nových památkových postupů i komplexní studium degradace a poškození daguerrotypií vyžaduje vhodné laboratorní vzorky, jejichž povrchová struktura odpovídá jedinečné struktuře daguerrotypického obrazu. Takové vzorky by měly být připravovány postupem, který bude co nejpřesněji odpovídat historickému způsobu přípravy daguerrotypií a bude tak respektovat jejich historickou autenticitu. Pro postupy konzervace a restaurování je třeba porozumět procesu výroby a chemickému složení. Cílem této metodiky je vytvořit praktický a standardizovaný návod pro rekonstrukci daguerrotypického procesu v laboratorních podmínkách za účelem přípravy vzorků, které se z hlediska materiálu a struktury obrazu neliší od historických daguerrotypií.
Fulltext: Download fulltextPDF

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.